Eftermiddagen startede med snacks, leg og højtlæsning. Klokken 15 fik skolen besøg af børnebogsforfatter Camilla Wandahl, der som sørøveren Kaptajn Wandahl boostede både børn og forældres fantasi med et levende og dialogisk foredrag i sørøvernes magiske verden. Camilla fortalte levende og inddragende om sine bøger, og hvor hun får sine idéer fra.
Sidst på eftermiddagen blev deltagerne delt op i forskellige grupper, som på skift skulle ud i forskellige værksteder og blive inspireret til, hvordan både børn og forældre kan arbejde med læsning.
Deltagerne blev blandt andet introduceret til læsemetoden ’dialogisk læsning’, hvor børnene bliver inddraget i en samtale om en given bog - imens den bliver læst højt. Folkebiblioteket var også repræsenteret på dagen, hvor kulturformidler Rikke Ejlertsen var forbi med bogbilen. Her kunne forældrene oprette deres børn som lånere, og der var mulighed for at låne bøger med hjem. På et af værkstederne afholdt lærerne et foredrag om vigtigheden af at læse, imens børnene prøvede kræfter med læsebingo. Skolens eget bibliotek (PLC) blev også vist frem, og efter en kort booktalk, hvor udvalgte bøger blev præsenteret for eleverne, var der også her mulighed for at låne bøger med hjem.
I alt 100 elever og forældre mødte op på dagen, hvilket vidner om, at forældrene tager børnenes læsning seriøst og gerne vil inspireres til, hvordan læsning kan inddrages mere i hverdagen. En lærer fortæller, at den store begejstring og interesse, hun oplevede i værkstederne, viser, at forældrene gerne vil bidrage aktivt til at udvikle deres børns læseglæde.
Formålet med denne eftermiddag var et ønske om at få forældrene inddraget mere i børnenes læseunivers og skabe læsefællesskaber, der forhåbentlig kan være med til at skabe en større læselyst blandt børnene.
I den seneste læsevaneundersøgelse konkluderes det, at jo ældre børnene bliver, desto lavere bliver deres interesse for at læse eller være en del af et læsefællesskab, og det er netop det, Klokkerholm Skole forsøger at arbejde med med sådan en eftermiddag i læsefællesskabets interesse.